Kuvaus

Me Metsähallituksessa kasvatamme huomista. Hoidamme ja suojelemme luontoa, luomme mahdollisuuksia vastuulliselle liiketoiminnalle, tuotamme kestävästi hoidetuista metsistä uusiutuvaa raaka-ainetta sekä tarjoamme mahdollisuuksia kaikille nauttia luonnosta retkeillen ja eräillen. Miljoonat ihmiset saavat työstämme iloa, terveyttä ja hyvinvointia. Arvostamme monimuotoisuutta ja edistämme yhdenvertaisuutta työyhteisössämme sekä kannustamme monenlaisista taustoista tulevia hakemaan meille töihin. Meitä on lähes tuhat ympäri Suomen, liity osaksi monialaista joukkoamme!

Metsähallitus hoitaa sille säädetyt julkiset hallintotehtävät liiketoiminnasta eriytetyssä julkisia hallintotehtäviä (JHT) hoitavassa yksikössä (Luontopalvelut ja Eräpalvelut). Metsähallituksen julkisista hallintotehtävistä keskeisimpiä ovat valtion luonnonsuojelu-, erämaa- ja retkeilyalueiden hoito ja käytön ohjaus, mukaan lukien vesien ja merien suojelun sekä kulttuuriympäristön ja rakennusperinnön hoidon tehtävät, sekä eräpalvelut, joihin kuuluvat metsästys-, kalastus- ja maastoliikenneasiat sekä erävalvonta.

Oletko käyttäjäkokemuksen kehittämisen ammattilainen, jonka sydän sykkii toimiville ja sujuville työprosesseille sekä käyttäjälähtöisille tietojärjestelmille? Palatko halusta työskennellä luontoon ja eräilyyn liittyvien merkityksellisten teemojen parissa kehittäen julkisen organisaation asiakaslähtöisiä toimintamalleja?

Etsimme kokenutta PALVELUMUOTOILIJAA vahvalla UX-osaamisella määräaikaiseen työsuhteeseen 1.10.2024 alkaen tai sopimuksen mukaan, toimipaikka Helsinki.

Haemme määräaikaiseen työsuhteeseen 31.12.2026 saakka kokenutta palvelumuotoilijaa, jolla on vahvaa osaamista työprosesseihin ja tietojärjestelmiin liittyvän käyttäjäkokemuksen kehittämisestä. Tehtävä sijoittuu Metsähallituksen julkisten hallintotehtävien vastuualueelle Digi ja asiakaskokemus -yksikköön.

Olemme organisaationa käynnistäneet laajan digitalisoituvaan toimintaan tähtäävän uudistuksen, jossa toimintamme rakennetaan uudeksi ja jonka ensimmäiset askeleet on jo otettu. Toiminta on organisoitu arvovirtoihin ja asiakaslähtöisyys sekä data ovat toimintamme keskiössä. Tavoittelemme toiminnan ketteryyttä ja sujuvuutta lean-periaatteiden mukaisesti. Merkittävä osa uudistuvaa toimintaamme on myös sitä tukeva tietojärjestelmäkokonaisuuden uudistus sekä tietojohtaminen.

Tässä tehtävässä työskentelet laajan paikkatietoa ja toiminnanohjausta sisältävän luonnonsuojelualueisiin ja luontotietoon liittyvän tietojärjestelmäuudistuksen parissa strategisessa JHT Arvo -hankkeessa osana monialaista tiimiä. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa luontotiedon ja tietojärjestelmien hyödyntämisen roolia luonnon monimuotoisuuden tilan parantamisessa ja luontokadon estämisessä, jossa Metsähallituksen rooli on keskeinen. Uusi järjestelmäkokonaisuus on kaikkia keskeisiä suojelualueisiin liittyviä toimintaprosesseja tukeva ja yhteen toimiva työkalu, joka on laajasti ympäristöhallinnan organisaatioiden käytössä sekä tarjoaa pohjatietoa kansalaisten luonnon virkistys- ja matkailupalveluille. Tehtävässä yhdistyvät luontoteemat, vastuullisuus sekä asiakaslähtöinen kehittäminen. Pääset myös tekemään yhteistyötä ja saamaan tukea organisaation muilta palvelumuotoilijoilta

Tehtäviisi kuuluu

• Tuoda asiakas- ja käyttäjälähtöisen kehittämisen asiantuntemusta suunnitteluun sekä kiteyttää asiakasymmärrystä erilaisiksi tuotoksiksi (konseptit, palvelupolut ja käyttäjäpersoonat) ohjaamaan käyttäjälähtöistä suunnittelua

• Varmistaa käyttäjälähtöinen palvelusuunnittelu sekä käyttäjien ja sidosryhmien osallistuminen palvelumuotoilun ja yhteiskehittämisen keinoin kaikissa vaiheissa sekä avustaa hanketta koskevien tavoitteiden yhteensovittamisessa

• Vastata eri asiantuntijoita ja sidosryhmiä kokoavan prosessin ja työpajojen fasilitoinnista tavoitteiden mukaisesti

• Varmistaa palvelujen käyttöönoton sujuvuus käyttäjäkokemuksen näkökulmasta

• Kerätä laadullista ja määrällistä asiakas- ja käyttäjätietoa tarkoituksenmukaisilla menetelmillä sekä syntetisoida eri lähteistä saatavaa tietoa hankkeen tarpeisiin

• Tarpeiden mukaan osallistuminen myös muihin tehtäviin, mm. tiedolla johtamisen tarpeiden ja liiketoiminnan tavoitteiden kartoittamiseen sekä prosessien kuvauksiin

Odotamme sinulta tehtävään soveltuvaa korkeakoulututkintoa esim. muotoilussa, liiketoiminnan kehittämisessä tai ICT-alalta sekä vankkaa työkokemusta vastaavista tehtävistä. Olet työskennellyt työprosessien ja tietojärjestelmien ketterän kehittämisen parissa, ja sinulla on näyttöjä käyttäjälähtöisten suunnittelumenetelmien hyödyntämisestä. Palvelumuotoilun prosessit ovat hallinnassa ja yhteiskehittäminen sekä osallistavat menetelmät kuuluvat työkalupakkiisi. Sinulla on kokemusta työpajojen fasilitoinnista ja hyödynnät sujuvasti digitaalisia työvälineitä (mm. Miro ja Figma). Tehtävässä menestymistä varten tarvitset osaamista määrällisen ja laadullisen asiakastiedon keräämisestä ja kiteyttämisestä asiakasymmärrykseksi sekä kykyä kiteyttää kompleksisia kokonaisuuksia synteeseiksi ja visuaaliseen muotoon. Eduksi luetaan kokemus kartta- ja paikkatietoa hyödyntävien palvelujen kehittämisestä.

Toivomme sinulta erinomaisia vuorovaikutus-, viestintä- ja yhteistyötaitoja sekä empaattista työotetta. Etsimällämme henkilöllä on innostava ja ratkaisukeskeinen työote sekä hyvät esiintymistaidot. Toimintasi tähtää kohti yhteisiä tavoitteita ja hahmotat niin yksityiskohtia kuin laajojakin kokonaisuuksia sekä liikut sujuvasti näiden välillä. Asioiden monimutkaisuus kiehtoo ja haastaa sinua toimimaan sinnikkäästi. Langat pysyvät käsissäsi, vaikka niitä voi olla samanaikaisesti useita. Olet oma-aloitteinen ja käytännönläheinen, etkä epäröi upottaa käsiä saveen tai jalkautua asiantuntijoiden ja asiakkaiden pariin. Jaat mielelläsi osaamistasi ja sinulla on kyky inspiroida muutkin mukaan asiakaslähtöiseen kehittämistyöhön. Tehtävä edellyttää sujuvaa suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, muu kielitaito lasketaan eduksi. Lisäksi katsomme eduksi kokemuksen työskentelystä julkisella sektorilla.

Tarjoamme sinulle inn