Kuvaus
Tule tekemään kanssamme tulevaisuuden Järvenpäätä! Rakennamme sujuvaa arkea 1 500 ammattilaisen voimin. Täällä kaikilla on mahdollisuus oppia ja kehittää omaa työtään. Me Järvenpäässä innostumme valmentavasta työotteesta, yhteisöohjautuvuudesta, oppimisen mahdollisuuksista sekä joustavasta työkulttuurista.
Kehittämämme ja toteutamme kotoutumisen alkuvaiheen kotoutumispalveluja maahanmuuttaneille!
Olisitko sinä Järvenpään kaupungin uusi kotoutumisohjaaja?
Haemme määräaikaista kotoutumisohjaaja virkatehtävään ajalle 2.1.2025-31.12.2026.
Laki kotoutumisen edistämisestä tulee voimaan 1.1.2025. Vahvistamme alkuvaiheen kotoutumista tukevia palveluita lain mukaisesti. Kotoutumisohjaajana pääset kehittämään ja toteuttamaan palveluja.
Järvenpäässä kotoutumispalvelujen tehtävät koostuvat lakisääteisistä tehtävistä. Tarjoamme matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelua, teemme osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointia ja kotoutumissuunnitelmia työvoiman ulkopuolella oleville sekä vastaanotamme Järvenpään kuntapaikoille vuosittain saapuvat henkilöt. Tehtävät jakaantuvat tiimin jäsenten kesken tehtäväkokonaisuuksiksi. Palvelumme siirtyvät vuoden 2025 alusta uuteen yhteispalvelupisteeseen, jossa teemme työtä rinnakkain samassa tilassa Keski-Uudenmaan työllisyyspalvelujen ja KELA:n asiakaspalvelun kanssa.
Matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelussa asiakas saa ohjausta ja neuvontaa voidakseen asua ja elää uudessa yhteiskunnassa. Joillekin kyse on yksittäisestä tiedosta tai asiointiavusta, joku tarvitsee ohjausta ja tukea pidemmän ajan. Asiointi voi tapahtua myös anonyymisti. Palvelun kehittämiseksi Keski-Uudenmaan kunnat tekevät yhteistyötä ja tehtävässä tukena on myös alueellinen ohjausta ja neuvontaa koordinoiva palveluneuvoja ja alueellinen lähineuvontatiimi. Jos kiinnostuksesi kohdistuu erityisesti tähän palveluun, kerro siitä hakemuksessasi.
Osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointi ja sen pohjalta laadittava kotoutumissuunnitelma ovat uusia kehitettäviä palveluja. Tehtävässä vastaat itsenäisesti asiakastyöstä kuten asiakkaiden tavoittamisesta, palvelutarpeen arviointien ja kotoutumissuunnitelmien laatimisesta, kokonaisvaltaisesta ohjauksesta ja neuvonnasta. Työn suunnittelu ja kehittäminen tapahtuu tiimityönä. Sovellat työssäsi kotoutumislakia ja tarjoat asiakkaalle oikea-aikaista ja tilanteeseen sopivaa palvelua. Työssäsi korostuu monialainen yhteistyö Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen, kaupungin muiden palvelujen, Keski-Uudenmaan työllisyysalueen sekä Keski-Uudenmaan kuntien kanssa. Osallistuminen järjestö- ja vapaaehtoistyön verkostoihin voi kuulua tehtäviisi. Jos kiinnostuksesi kohdistuu erityisesti tähän palveluun, kerro siitä hakemuksessasi.
Odotamme sinulta
Haettavissa tehtävissä on keskeistä kohtaava ja asiakkaan kokonaistilanteen huomioiva työote ja tiimityön taidot. Palvelupolku etenee tarvelähtöisesti asiakkaan osallistumista tukien. Sinulla on vahvaa kokemusta vieraskielisten kanssa työskentelystä, kykyä havainnoida, arvioida ja ottaa puheeksi kotoutumiseen liittyviä asioita. Sinulla on dialogista osaamista työskennellä erilaisten asiakkaiden kanssa, sekä kyky työskennellä oman tiimin kanssa sekä erilaisissa kokoonpanoissa eri ammattilaisten ja asiantuntijoiden kanssa. Sinulta sujuu luontevasti oman asiantuntijuuden edustaminen asiakastyön verkostoissa. Kehität ja toteutat uutta palvelukokonaisuutta sekä monikielistä ja -kanavaista viestintää yhdessä tiimin kanssa.
Asiantuntijalta edellytämme kotoutumista edistävien palveluiden tuntemusta, erinomaisia vuorovaikutustaitoja sekä asiakaslähtöistä työotetta.
Edellytämme kokemusta näistä
– maahanmuuttaneiden ohjaus- ja neuvontapalvelupisteessä työskentely (kunta, te-palvelut, järjestö, VOK),
– palvelutarpeen arviointi ja sen pohjalta tehtävä suunnitelma, toimeenpano sekä seuranta (kunta, HVA, te-palvelut, VOK),
– vieraskielisille suunnatun viestinnän ja sosiaalisen median osaaminen ja kokemus.
Miksi tulisit meille Järvenpäähän?
Kotoutumisohjaajana teet merkityksellistä työtä, jolla on vaikutus asiakkaiden kotoutumiseen, osallisuuteen, hyvinvointiin ja työllistymiseen. Pääset hyödyntämään monipuolisesti omaa asiantuntemustasi osaavan, moniammatillisen työyhteisön tuella. Pääset kehittämään palvelujamme.
Panostamme perehdytykseen sekä jatkuvaan osaamisen kehittämiseen ja henkilöstömme työhyvinvointi on meille tärkeää. Oheisesta linkistä pääset tutustumaan, millaista kulttuuria me Järvenpäässä toteutamme ja tavoittelemme https://www.jarvenpaa.fi/itseohjautuvuus.
Työskentely tapahtuu pääasiassa kohtaamalla asiakkaitasi kasvokkain palvelupisteellä tai jalkautuvassa työssä.
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi rekrytointi toteutetaan anonyymisti. Anonyymin rekrytoinnin tavoitteena on kohdentaa huomio hakijan ammatilliseen osaamiseen sekä työkokemukseen. Täytä työnhakulomake normaalisti. Huomioi hakemusta kirjoittaessasi, että se noudattaa anonymiteetin periaatteita. Esihenkilö valitsee haastateltavat henkilöt anonyymin yhteenvedon perusteella eikä siinä ole nähtävissä hakijan nimeä, ikää, sukupuolta tai äidinkieltä.
Rekrytoinnin eteneminen
Käytämme tässä rekrytoinnissa anonyymiä rekrytointia. Työhakemuksesta piilotetaan ensimmäisessä käsittelyvaiheessa hakijan henkilökohtaiset tiedot sekä liitetiedostot. Kerrothan hakemuksessasi siis tehtävän kannalta olennaisesta osaamisestasi ja kokemuksestasi. Rekrytoiva esihenkilö valitsee haastatteluun kutsuttavat hakijat osaamisen, koulutuksen ja työkokemuksen perusteella.
Lisätietoja tehtävästä voit kysyä sähköpostitse hr@jarvenpaa.fi. Välitämme kysymyksesi anonyymisti rekrytoivalle esihenkilölle.
Hakuaika päättyy 28.11.2024 klo 15. Suunnitellut haastattelupäivät ovat 3.12.,4.12. ja 5.12.2024
Kelpoisuusvaatimukset
Virkojen kelpoisuusehtona on soveltuva tutkinto. Edellytämme vahvaa työkokemusta maahanmuuttajien kanssa työskentelystä, suomen kielen hyvää suullista ja kirjallista taitoa, englannin kielen hyvä suullista taitoa. Luemme eduksi hyvän muun kielitaidon.
Palvelussuhteen ehdot
–
Sopimusala KVTES
–
Tehtävän palkkaus sijoittuu 2988,11-3227,16€/kk riippuen valitun henkilön työkokemuk
Lähde: Työmarkkinatorin asiakastietojärjestelmä