Kuvaus
KEHA-keskuksessa on haettavana 1 kokopäiväinen määräaikainen pakolaisten vastaanoton kehittämisasiantuntijan tehtävä. Kaksivuotinen tehtävä käynnistyy 1.1.2025 ja perustuu Pakolaisten kuntiin ohjaamisen ja kotoutumisen tuen toimintaohjelmaan.
KEHA-keskuksen rooli kotoutumisen ja asettautumisen edistämisessä laajenee merkittävästi uuden kotoutumislain astuessa voimaan 1.1.2025. Uudistuksen myötä KEHA-keskus tarjoaa valtakunnallista osaamisen ja palveluiden kehittämisen sekä yhteensovittamisen tukea kotoutumista edistäville toimijoille. Tämä tehtävä kattaa laajan joukon kumppaneita, asiakasorganisaatioita ja sidosryhmiä koostuen mm. kunnista, työvoimaviranomaisista, hyvinvointialueista, ELY-keskuksista, Maahanmuuttovirastosta, vastaanottokeskuksista, DVV:stä, KELA:sta, koulutusorganisaatioista, kolmannesta sektorista sekä elinkeinoelämän osapuolista.
Kehittämisasiantuntijan tehtävässä tarkoituksena on 1) tukea toimijaekosysteemiä kotoutumislain alkuvaiheen palveluiden ja pakolaisten vastaanoton toimeenpanossa esimerkiksi tukimateriaalien ja informaatio-ohjauksen avulla 2) tarjota monipuolisesti kehittämistyön tukea kotoutumis- ja asiakastyön monialaisissa prosesseissa 3) tunnistaa erityisesti kiintiöpakolaisten parissa toimivien asiakastilanteita ja ajankohtaisia valtakunnallisia ilmiötä sekä edistää monialaista työskentelyä esimerkiksi verkostotyön ja vertaisoppimisen keinoin 4) tunnistaa, jakaa ja vahvistaa hyväksi havaittuja käytäntöjä 5) varmistaa KEHA-keskuksen ylläpitämien verkkosivujen ja tietojärjestelmien saavutettavuus, soveltuvuus, ohjeistukset ja tuki pakolaisten ja kotoutujien parissa työskenteleville sekä 6) tuottaa koulutussisältöjä (esim. tekstejä, asiantuntijapuheenvuoroja, kouluttamista tms.) tukemaan kotoutumisen osaamisen kehittämistä.
Tavoitteena on, että kiintiöpakolaisten parissa toimivilla on tarjolla valtakunnallista tukea, ajantasaista tietoa ja monialaista osaamista sekä, että valtakunnalliset digitaaliset järjestelmät ja alustat ovat asiakaslähtöisiä, saavutettavia ja toimijoiden tehtävien hoidon prosesseja tukevia.
Lähde: Työmarkkinatorin asiakastietojärjestelmä