Kuvaus

KEHA-keskus hakee määräaikaiseen virkasuhteeseen kehittämisasiantuntijaa Koto-digi2-hankkeeseen.

KEHA-keskuksessa on ollut lokakuusta 2022 lähtien käynnissä Kotoutumisen valtakunnalliset tietojärjestelmäpalvelut -hanke (Koto-digi-hanke). Käynnissä olevalle Koto-digi-hankkeelle on esitetty pidennystä ja sen on tarkoitus päättyä 28.2.2025. Koto-digi-hankkeessa kehitetään valtakunnallinen kotoutumisen asiakastietojärjestelmä, kotoutumisen valtakunnallinen tietovaranto sekä kotoutumisen seurantaa ja arviointia mahdollistavia tiedolla johtamisen ratkaisuja. Hanke on rahoitettu Euroopan unionin Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotoutumisrahastosta (AMIF-rahasto). Asiakastietojärjestelmän on arvioitu tukevan erityisesti pakolaistaustaisten maahanmuuttajien kotoutumista. Erityinen kohderyhmä ovat ne maahanmuuttajat, jotka eivät hakeudu työvoimapalveluiden asiakkaaksi sinä aikana, kun heillä on oikeus kotoutumissuunnitelmaan.

Kotoutumisen asiakastietojärjestelmän ensimmäinen versio julkaistaan alkuvuodesta 2025. Koto-digi2-hankkeessa jatkokehitetään Kotoutumisen asiakastietojärjestelmää (Koto-AJ) ja tietovarantoa, joita kunnat ja muut viranomaiset käyttävät kotoutumislain toimeenpanossa. Koto-AJ ja tietovaranto mahdollistavat myös KEHA-keskuksen tuottaman tiedolla johtamisen tuen kotoutumisen toimijoille.

Koto-digi2-hankkeen henkilöstö työskentelee yhteistyössä KEHA-keskuksen muun henkilöstön kanssa. Hankehenkilöstö vastaa hankkeen hallinnoinnista, liiketoimintavaatimusten tuottamisesta, toiminnallisuuksien määrittelystä, hyväksyntätestauksesta, rajapintojen ja ulkoisten järjestelmäintegraatioiden toteuttamisesta, käyttäjäkokemuksesta ja -koulutuksesta, kehitykseen liittyvästä toimittajahallinnasta sekä järjestelmän kokonaisarkkitehtuurista.

Kehittämisasiantuntija työskentelee osana Koto-digi2-hanketiimiä. Kehittämisasiantuntija vastaa hankkeessa asiakas- ja käyttäjäkokemuksen sekä viestinnän tehtävistä. Hän vastaa siitä, että järjestelmä ja siihen liittyvät tukipalvelut sekä viestintä vastaavat käyttäjien tarpeita ja varmistaa osaltaan erinomaista käyttäjäkokemusta.

Kehittämisasiantuntijan tehtävät:
• Vastaa Koto-AJ järjestelmän asiakas- ja käyttäjäkokemuksen kehittämisestä
• Vastaa käyttäjäkoulutuksen, viestinnän ja positiivista käyttäjäkokemusta edistävien toimenpiteiden (mm. käyttöohjeet, palautteiden käsittely) toteuttamisesta
• Koordinoi opastajaverkostoa yhteistyössä muiden kehittämisasiantuntijoiden kanssa
• Osallistuu kehitettävien tietojärjestelmien liiketoimintavaatimusten ja designin määrittelyyn ja tuottaa yksityiskohtaista tietoa kotoutumispalveluista ja niiden sisällöstä
• Osallistuu kehitettävien järjestelmien hyväksyntätestaukseen
• Tukee kuntia työvoiman ulkopuolisten kotoutujien kotoutumisen edistämisessä osana kotoutumisen asiakastietojärjestelmän kehittämistä

Tehtävän sijoituspaikka Työllisyys ja kotoutuminen vastuualue, tietojärjestelmien kehittämisen palvelut -yksikkö

Tehtävän sijoituspaikka on KEHA-keskus, Työllisyys ja kotoutuminen vastuualue, tietojärjestelmien kehittämisen palvelut -yksikkö

Koto-digi2-hanketiimi toimii monipaikkaisesti ja matriisimaisesti.

Lähde: Työmarkkinatorin asiakastietojärjestelmä