Kuvaus

Tehtävämme on työllisyyspalvelujen järjestäminen ja tuottaminen työnhakija-, työnantaja- ja yritysasiakkaillemme. Autamme työnantajaa ja työntekijää kohtaamaan. Edistämme työperäistä maahanmuuttoa sekä tuemme maahanmuuttajien kotoutumista, työllistymistä ja yrittäjyyttä. Keskeinen tavoitteemme on toimia asiakaslähtöisesti ja kehittää toimintaamme jatkuvasti.

Työvoimapalvelujen siirtyessä kuntien vastuulle 1.1.2025, haemme hallintoasiantuntijaa vahvistamaan vuoden 2025 alusta toimintansa aloittavan Keski-Pohjanmaan työllisyysalueen hallintotiimiä. Hallintoasiantuntijan tehtävä on vakituinen virkasuhde ja tehtävän aloitus on 1.1.2025 tai sopimuksen mukaan.

Hallintoasiantuntijan tehtävä on monipuolisesti työllisyyspalveluita tukeva asiantuntijatehtävä. Hallintoasiantuntija tarjoaa asiantuntemusta ja neuvontaa organisaation hallinnollisiin prosesseihin ja toimintatapoihin liittyvissä asioissa. Tehtävän tarkoitus on osaltaan varmistaa sovittujen menettelytapojen ja ohjeiden noudattaminen siten, että Keski-Pohjanmaan työllisyysalueen organisaation hallinnolliset toiminnot ovat sujuvia.
Hallintoasiantuntija tukee työllisyysjohtajaa ja palvelupäälliköitä päätöksenteon valmistelussa lainsäädännön, Kokkolan kaupungin hallintosäännön ja työllisyyslautakunnan toimintasäännön mukaisesti. Työhön kuuluu myös itsenäistä päätösvalmistelua ja julkisia työvoimapalveluita koskevien päätösten tekemistä sekä selvitysten ja lausuntojen laadintaa. Hallintoasiantuntija organisoi ja suunnittelee yhteistoimintaelimien kokouksia sekä valmistelee työllisyysalueen sopimuksia.

Keskeisiä tehtäväkokonaisuuksia ovat:
– laajat hallintopalvelujen tehtävät
– taloushallinnon tukitehtävät; talousarvion valmistelu, talouden seuranta sekä raportointi
– henkilöstöhallinnon tukitehtävät
– henkilöstön hallinnollinen tuki, neuvonta ja opastus
– yhteistyöverkostoihin osallistuminen
– yhteislautakunnan pöytäkirjanpitäjän ja sihteerin tehtävät

Työllisyyspalvelut toimivat sekä kunnallislainsäädännön että työvoimapalvelu-, työttömyysturva- ja muun asiaan kuuluvan lainsäädännön puitteissa. Viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, lisäksi hallintoasiantuntijan tulee olla hyvin perehtynyt työllisyyden ja kunnallishallinnon lainsäädäntöön.

Työssä tarvittava kielitaito:
• edellytetään kotimaisen kielen erinomaista osaamista sekä toisen kotimaisen kielen osaamista
• englannin kielen osaaminen katsotaan eduksi.
Virkaan sovelletaan kunta-alan yleistä virka- ja työehtosopimusta (KVTES).

Virkaan valitun henkilön on esitettävä hyväksytty työterveyshuollon lausunto työhönsopivuudesta ja huumetestin tulos ennen viran vastaanottamista.
, Vårt uppdrag är att ordna och producera sysselsättningstjänster för våra arbetstagar-, arbetsgivar- och företagskunder. Vi hjälper arbetsgivaren och arbetstagaren att mötas, främjar arbetskraftsinvandring samt stöder invandrarnas integration, sysselsättning och företagsamhet. Vårt centrala mål är att vara kundorienterade och att kontinuerligt utveckla vår verksamhet.

I och med att arbetskraftstjänsterna överförs på kommunernas ansvar 1.1.2025 söker vi nu en förvaltningsspecialist för att stärka förvaltningsteamet för Mellersta Österbottens sysselsättningsområde från ingången av 2025. Arbetet som förvaltningsspecialist är ett ordinarie tjänsteförhållande och kan inledas 1.1.2025 eller enligt överenskommelse.

Arbetet som förvaltningsspecialist är ett sakkunniguppdrag där du på ett mångsidigt sätt stödjer sysselsättningstjänsterna. Som förvaltningsspecialist erbjuder du sakkunskap och rådgivning i frågor som gäller organisationens administrativa processer och verksamhetssätt. I arbetet bidrar du till att säkerställa att överenskomna förfaranden och anvisningar iakttas så att de administrativa verksamheterna inom organisationen för Mellersta Österbottens sysselsättningsområde löper smidigt.
Som förvaltningsspecialisten stödjer du sysselsättningsdirektören och servicecheferna i beredningen av ärenden till beslutsfattande i enlighet med lagstiftningen, Karleby stads förvaltningsstadga och sysselsättningsnämndens verksamhetsstadga. Till arbetet hör också självständig beslutsberedning och fattande av beslut som gäller offentlig arbetskraftsservice samt utarbetande av utredningar och utlåtanden. Förvaltningsspecialisten ordnar och planerar samarbetsorganens sammanträden samt bereder sysselsättningsområdets avtal.

Centrala uppgiftshelheter:
– omfattande uppgifter som hör till förvaltningstjänsterna
– stöduppgifter inom ekonomiförvaltningen; beredning av budgeten, uppföljning av ekonomin samt rapportering
– stöduppgifter inom personaladministrationen
– administrativt stöd, rådgivning och handledning för personalen
– deltagande i samarbetsnätverk
– uppgifter som protokollförare och sekreterare i den gemensamma nämnden

Sysselsättningstjänsterna fungerar inom ramen för kommunallagstiftning och lagstiftning som gäller arbetskraftsservice, utkomstskydd för arbetslösa och annan relevant lagstiftning. Behörighetskrav för tjänsten är lämplig högre högskoleexamen. Tjänsten förutsätter också god förtrogenhet med lagstiftning som gäller sysselsättning och kommunalförvaltning.

Språkkunskaper som behövs i arbetet:
• utmärkta kunskaper i det ena inhemska språket och kunskaper i det andra språket.
• kunskaper i engelska ses som merit.
På tjänsten tillämpas det allmänna tjänste- och arbetskollektivavtalet för kommunsektorn (AKTA).

Den som blir vald till tjänsten ska före mottagandet av tjänsten visa upp ett godkänt utlåtande av företagshälsovården rörande lämpligheten för arbetsuppgiften och resultatet av ett drogtest.

Lähde: Työmarkkinatorin asiakastietojärjestelmä