Kuvaus

Asiakaskokemuksen asiantuntija vie asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen kehittämisen uudelle tasolle ja tuo liiketoimintalähtöisen ajattelun tiiviiksi osaksi palveluita. Asiantuntijan avulla ymmärrämme paremmin, keitä asiakkaamme ovat, mitä he odottavat ja miten he kokevat palvelumme, jolloin voimme suunnitella heille entistäkin merkityksellisempiä ja vaikuttavampia elämyksiä. Asiakaskokemus ei ole meille vain tunne, vaan myös mitattavissa olevaa arvoa.
Kansallismuseon asiakaskokemuksen kehittämisen asiantuntija tuottaa, analysoi ja jakaa asiakastietoa asiakasymmärryksen lisäämiseksi, toteuttaa asiakaskokemuksen kehittämisprojekteja ja tukee liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamista. Asiakaskokemuksen asiantuntija osallistuu museon palveluiden ja markkinoinnin kehittämiseen asiakasymmärryksen pohjalta.

Työssään asiantuntija tuottaa, analysoi ja jakaa asiakastietoa monikanavaisesti (esim. ostokäyttäytyminen, palautteet, palvelujen ja tilojen käyttödata). Asiantuntija toteuttaa tietoon perustuvia asiakaskokemuksen kehitysprojekteja yhteistyössä museon eri yksiköiden ja sidosryhmien kanssa. Hän varmistaa vierailijakokemuksen sujuvuuden ja saavutettavuuden mm. asiakaspolkujen suunnittelun kautta.
Asiantuntija toimii Suomen kansallismuseon asiakastieto- ja asiakaskokemusjärjestelmien pääkäyttäjänä ja kehittäjänä tukien samalla eri museokohteitamme tiedon ja järjestelmien hyödyntämisessä. Hän kehittää asiakaspalautteiden käsittelyä, tilastointia ja asiakastiedon yhdistämistä eri lähteistä.
Pääkohteena on Kansallismuseo, mutta asiantuntijan työ tukee koko Suomen kansallismuseota ja sen kaikkia museokohteita. Asiantuntija tukee työssään organisaation strategista päätöksentekoa mm. tuottamalla analyyseja, suosituksia ja raportteja asiakaskokemuksen ja liiketoiminnan kehittämisen tueksi.

Lähde: Työmarkkinatorin asiakastietojärjestelmä